maandag 26 oktober 2009

Geslaagde Concept Heden (Daphne)


Youtube

YouTube is een site waarop je filmpjes kunt delen met anderen. Je kunt je eigen filmpjes daarop neerzetten zodat je vrienden, familie, collega’s en de rest van de wereld kunnen zien wat voor moois je hebt gemaakt, of je kunt bekijken wat anderen daar neergezet hebben. En de beschikbare hoeveelheid video’s is enorm. Het aanbod is ongelooflijk divers, soms professioneel maar vaak erg amateuristisch.

YouTube is binnen korte tijd waanzinnig populair geworden bij een miljoenenpubliek. Er wordt gezegd dat YouTube zelfs een groter bereik heeft dan MTV en volgens nrc.next (d.d. 28 juni 2006) werd een bepaalde video van twee tienermeisjes[1] die in hun slaapkamer een nummer van de Pixies playbackten, zelfs door zes miljoen mensen bekeken!


Deze populariteit is deels gemakkelijk te verklaren. Als je eenmaal begint met het bekijken van video’s, dan geeft dat al snel een sneeuwbaleffect. Je wordt namelijk, zodra je een video bekijkt, door de site vanzelf attent gemaakt op nog meer video’s met hetzelfde onderwerp, of op eerdere video’s van dezelfde maker, of er verschijnen links naar de videocommentaren die er gemaakt zijn als reactie op die video. En voor je het weet, klik je van het ene naar het andere filmpje.
Je kunt lang discussiƫren over de vraag waarom zoveel mensen de site bezoeken en zichzelf willen broadcasten, en je kunt er veel theorieƫn over bedenken. Maar feit is nou eenmaal: YouTube heeft het en het is populair.

Microtrend: Youtube
Megatrend: Individu kan zichzelf broadcasten
Maxitrend: Technologisering/individualisering

www.surfspace.nl
http://www.retailwiki.nl/wiki02/index.php/Entertainment_industrie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten