maandag 26 oktober 2009

Bekende Trendwatcher (Binh)

Peter Schwartz



Shell kon in 1973 adequaat reageren op de oliecrisis, het had er rekening mee gehouden dat de OPEC-landen de uitvoer van de olie zouden verminderen en de olieprijsstijgingen van 1979 waren voorzien net zoals de ondergang van de Sovjet Unie. Hun geheim? Peter Schwartz en zijn afdeling Group Planning. Peter Schwartz maakte ten tijden van de bovengenoemde voorbeelden deel uit van die afdeling en is scenarioplanner. In 1988 begon hij voor zichzelf met zijn Global Business Network. Hij voorspelde toen in een artikel in Wired dat de opeenvolgende technologische vernieuwingen kunnen leiden tot zulke productiviteitsverhogingen dat conjunctuurcycli verdwijnen. Schwartz houdt zich bezig met de mogelijke gevolgen van sociale, economische, politieke, technologische en andere trends. Hij werkt vaak samen met bijvoorbeeld Brian Eno, een musicus, Katherine Bateson, een antropoloog en Steven Spielberg waarvoor hij een toekomstvisie voor Minority Report. Schwartz is van mening dat scenarioplanning vooral zin heeft voor Shell-achtige bedrijven omdat die kapitaalintensief zijn en lange productcycli hebben. Voor bedrijven die modegevoelig zijn heeft het weinig zin want voor die bedrijven ziet de toekomst er elke dag anders uit.
Visie van Peter Schwartz:
De Nieuwe Wereld. Fragment van de futuroloog die eerst allerlei verontrustende dingen zegt en daarna de vraag krijgt: komt het allemaal nog wel goed? En dan met een volmondig "ja, natuurlijk" antwoord. Schwartz is van mening dat trendwachting vooral zin heeft voor bedrijven zoals Shell, die kapitaalintensief zijn en lange productcycli hebben. Bedrijven met korte cycli die sterk modegevoelig zijn, hebben weinig aan een scenario, aldus Schwartz. “Want voor die bedrijven ziet de toekomst er elke dag anders uit.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten