vrijdag 22 januari 2010

Conceptlancering (Luciano)


Red Bull

Red Bull is een energiedrank en is bedacht door Dietrich Mateschitz, voormalig werknemer van Unilever. Hij maakte het Thaise drankje Krating daeng (wat zich naar het Engels vertaalt als Red Bull) na. De drank is in Monaco gelanceerd tijdens de Grand Prix en wordt nu wereldwijd geproduceerd en gedronken.
Tegenwind om de markt te ontwikkelen kwam van consumentenorganisaties en overheidsinstanties die in 1996, in het midden van het XTC-debat, sterk afkerig stonden tegen de introductie van Red Bull.
Verschillende merken werden gelanceerd, met Black Booster en Virus als belangrijkste, om het beginnende succes van Red Bull te beconcurreren. Op relatief korte termijn werden ze door Red Bull naar de rand van de markt geduwd. Red Bull realiseerde ondertussen zelf een marktaandeel van ongeveer 95% en is zo de absolute marktleider in het energydrink-segment. Red Bull is marktleider in het segment energiedrank met 70% marktaandeel in 2003. Het drankje werd in 1987 gelanceerd. De slogan Red Bull geeft je vleugels, duidt op de stimulerende uitwerking
Red Bull is een merk met voor- en tegenstanders. Maar een verkoopsucces is het zeker, te danken aan de onderscheidende en consequente marketingaanpak die van bij de lancering gevolgd is .
Als mensen aan een Energy drink denken, denken ze sowieso aan Red Bull. Je ziet ook regelmatig dat men Red Bull gebruikt als ze Energy drink in het algemeen bedoelen. Je kan het vergelijken met de IPod, mensen zagen vaak;’Ik heb een IPod’ en niet ’ Ík heb een mp3-speler’ Dat laat gelijk het succes zijn van Red Bull.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Energiedrank
http://www.mm.be/nl/archief.php?id=487&page=3

Geen opmerkingen:

Een reactie posten