vrijdag 22 januari 2010
Conceptlancering (Danilson)
De conceptlancering is de start van het concept. Conceptlancering kan er voor zorgen dat het product die op de markt moet worden gebracht, zo gelanceerd wordt dat er veel vraag naar komt.
De lancering van een concept is niet alleen het concept op markt brengen. Er komt nog veel meer bij kijken, er moet interesse gewekt worden bij de mensen en zei moeten worden overtuigd van het bestaan en nut van het concept. Dit kan overigens via verschillende media worden gedaan. Wanneer dit lukt en je ziet een stijgende lijn in de verkoopcijfers, of concurrente willen een soort gelijke product op de markt brengen, kan je uitgaan van een geslaagde concept lancering.
Voorbeeld van goede conceptlancering Danny dos Santos
Een voorbeeld van een goede conceptlancering is de Senseo. De Senseo is een koffiezetapparaat dat in samenwerking is ontwikkeld door Douwe Egberts en Philips. Het werd in Februari 2001 op de markt gebracht. In de eerste vier jaar werden er wereldwijd meer dan 15 miljoen Senseo’s verkocht. Het zetten van een verse kop koffie met crème laagje is met het Senseo koffiezetapparaat zo gedaan .
Het succes is vooral te danken aan de samenwerking van Philips en Douwe Egberts. Ook de goede reclame campagne waarbij steeds naar voren kwam dat Philips en Douwe Egberts, samen werkte om samen de beste koffie te kunnen produceren heeft geholpen dit product naar een hoger niveau te tillen.
Na de lancering was de Senseo overal te vinden. In de afgelopen jaren werd er enorm veel reclame gemaakt voor de Senseo. Nog steeds vinden er campagnes plaats waarbij dingen gewonnen kunnen worden. Door het gemak van de koffiepads, tijdwinst en een vrijstevige schuimlaag, onderscheidt Senseo zich van de traditionele filterkoffiemethode.
Dit concept behoort overigens tot de categorie ‘’snel en gemakkelijk leven’’. Mede doordat elk kopje individueel gemaakt wordt blijft de koffie langer goed. Mede door het succes van de Senseo, gaan andere bedrijven ook een soortgelijk apparaat ontwikkelen. Zo heeft Nespresso de beruchte kuipjes ontworpen en heeft Chocomel Hot een pad ontwikkeld die in het
Senseo apparaat past. Er is zelfs een theepad ontwikkeld voor de thee liefhebbers.
Bronnen:
http://www.managementissues.com/marketing_&_verkoop/verkoop/concepting._20070907464.html
www.senseo.com
http://www.consumer.philips.com/c/koffiezetters-en-waterkokers/17352/cat/nl
http://nl.wikipedia.org/wiki/Senseo
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten